Φανταστείτε ότι έχετε καλέσει στο σπίτι σας κάποιους φίλους
για φαγητό, γνωρίζοντας ότι σε ορισμένα πιάτα έχετε χρησιμοποιήσει ληγμένα
υλικά. Εσείς επιλέγετε να φάτε ένα πιάτο που έχει φρέσκα υλικά, τη στιγμή που
αφήνετε τους φίλους σας να φάνε τα επικίνδυνα εδέσματα, δοκιμάζοντας έτσι τις
συνέπειες που μπορεί αυτά να έχουν στην υγεία τους. Αλήθεια, πώς θα
χαρακτηρίζατε μια τέτοια συμπεριφορά;
Η
απάντηση είναι προφανής· η ηθική απαξία μιας τέτοιας συμπεριφοράς είναι βαριά.
Το πείραμά σας μπορεί ίσως να οδηγήσει σε ένα σημαντικό εύρημα για την
αναγραφόμενη στα προϊόντα ημερομηνία λήξης, αλλά εξαιρείτε τον εαυτό σας από το
πείραμα και μετατρέπετε τους φίλους σας σε πειραματόζωα.
Τα
τελευταία χρόνια αρκετοί Ελληνες και ξένοι οικονομολόγοι (ακόμη και
νομπελίστες), αλλά και ξένοι δημοσιογράφοι, υπερθεματίζουν υπέρ της εξόδου της
Ελλάδας από το ευρώ, κάποιοι μάλιστα μιλούν ακόμη και για αποχώρηση από την
Ε.Ε. Με σειρά άρθρων και συνεντεύξεων εξηγούν γιατί η Ελλάδα πρέπει να
ακολουθήσει έναν δικό της μοναχικό δρόμο. Ασφαλώς με τη θέση αυτή μπορεί να
διαφωνεί κανείς, αλλά δεν μπορεί να της προσάψει κάποια ηθική απαξία.
Το
πρόβλημα ανέκυψε, όμως, όταν τα ίδια πρόσωπα ήρθαν πλέον αντιμέτωπα με τον
κίνδυνο εφαρμογής μιας απομονωτικής πολιτικής στην ίδια τη χώρα όπου ζουν και
αναπτύσσουν την οικονομική τους δραστηριότητα. Τότε σημειώθηκε μια δραστική
μεταστροφή στις θέσεις τους: οι διαπρύσιοι κήρυκες του Grexit έγιναν εν μια
νυκτί πολέμιοι του Brexit και του «επικίνδυνου φαινομένου Τραμπ»· όταν ήρθε
δηλαδή η στιγμή να δοκιμάσουν οι ίδιοι τη συνταγή που με θέρμη εισηγούνταν,
ανέκρουσαν πρύμναν. Ο πολιτικοδημοσιογραφικός καιροσκοπισμός αποκαλύφθηκε έτσι
σε όλο το μεγαλείο του. Οσοι έχουν το κέντρο των βιοτικών και ιδίως οικονομικών
τους συμφερόντων στο εξωτερικό φαίνεται ότι βλέπουν την Ελλάδα απλώς σαν ένα
–μακρινό– πειραματόζωο για να δοκιμάσουν τις θεωρίες τους, χωρίς όμως οι ίδιοι
να κινδυνεύουν να υποστούν κάποιες συνέπειες, όπως λ.χ. να μην έχουν πρόσβαση
σε φάρμακα, τρόφιμα ή καύσιμα. Από την ασφάλεια του Λονδίνου ή της Νέας Υόρκης
ή έχοντας τις αποταμιεύσεις τους στο εξωτερικό, υποδεικνύουν στον ελληνικό λαό
να αναλάβει κινδύνους που οι ίδιοι δεν θα αναλάμβαναν (μεταφέροντας λ.χ. τις
καταθέσεις τους ή τη δραστηριότητά τους στην Ελλάδα). Ετσι, μιλούν εκ του
ασφαλούς· δεν έχουν δηλαδή, σε σχέση με την ελληνική υπόθεση, προσωπικό
διακύβευμα. Εν γένει, η έλλειψη προσωπικού διακυβεύματος μπορεί να εμφανισθεί
σε διάφορες σχέσεις που αναπτύσσονται στη δημόσια ή την ιδιωτική σφαίρα.
Εκδηλώνεται δε ιδίως όταν το πρόσωπο που διοικεί ή σχετίζεται με μια ξένη
υπόθεση δεν εκτίθεται το ίδιο σε οικονομικό ή άλλον κίνδυνο, όπως λ.χ. όταν ο
διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας δεν υφίσταται καμία απώλεια από την πτώση
της τιμής της μετοχής της.
Το
σοβαρό αυτό πρόβλημα απασχολεί διεθνώς, εδώ και καιρό, οικονομολόγους και
νομικούς. Πρόσφατα, μάλιστα, οι οικονομολόγοι Oliver Hart και Bengt Holmström
τιμήθηκαν με το Νομπέλ Οικονομικών, μεταξύ άλλων και για τη συμβολή τους στην
αντιμετώπιση τέτοιων συγκρούσεων συμφερόντων, λ.χ. μεταξύ μετόχων και
διευθυντικών στελεχών μιας εταιρείας. Με κατάλληλες ρυθμίσεις-κίνητρα,
επιδιώκεται σε τέτοιες περιπτώσεις μια ευθυγράμμιση των συμφερόντων – λ.χ. με
τη διασύνδεση της αμοιβής ενός διευθυντικού στελέχους με την κερδοφορία της
εταιρείας.
Πέρα
όμως από τη διάσταση των οικονομικών, αναφαίνεται εδώ μια σημαντική ηθική αρχή,
συμβολαιακής φύσεως: όποιος εμπλέκεται σε μια δράση που ενδέχεται να προκαλέσει
βλάβη σε άλλους πρέπει να είναι κι αυτός διατεθειμένος να εκτεθεί στον ίδιο
κίνδυνο. Ετσι, ένας μάγειρας πρέπει να είναι έτοιμος να δοκιμάσει το φαγητό
του, ο επισκευαστής ενός ελικοπτέρου να κάνει δοκιμαστική πτήση μ’ αυτό κ.ο.κ.
Οι Ρωμαίοι, μάλιστα, υποχρέωναν τους μηχανικούς να κοιμούνται κάτω από τις
γέφυρες που οι ίδιοι κατασκεύαζαν...
Σε
όλες αυτές τις περιπτώσεις η ηθική προσταγή, απευθυνόμενη ομοίως και σε όσους
συμμετέχουν στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών, είναι μάλλον σαφής: πρέπει να
τρως από το φαγητό που σερβίρεις στους άλλους.
* Ο κ. Αντώνης Καραμπατζός
είναι αναπληρωτής καθηγητής στη Νομική Σχολή Αθηνών.
Πηγή εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου