Οι «κακοί του δικομματισμού», έστω εκόντες άκοντες, κάτι έκαναν για το λαθρεμπόριο καυσίμων. Πέρασαν νόμους, υπέγραψαν υπουργικές αποφάσεις, ψήφισαν την υποχρεωτική εγκατάσταση συστημάτων GPS στα βυτιοφόρα, έτσι ώστε το αφορολόγητο ναυτιλιακό πετρέλαιο να πηγαίνει σε πλοία και όχι σε βενζινάδικα. Το 2009 έγινε υποχρεωτική η εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών στα πρατήρια, το 2012 δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η υποχρέωση εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα με πρόβλεψη να ολοκληρωθεί μέχρι 31.7.2013.
Η εγκατάσταση ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί (!) και ως αντιπολίτευση είχε δίκιο ο ΣΥΡΙΖΑ, όταν κατήγγελλε την αβελτηρία των κυβερνήσεων να καταπολεμήσουν το λαθρεμπόριο, το οποίο ομολογουμένως είναι μεγάλο: το 2013 η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων υπολόγισε ότι το ελληνικό Δημόσιο χάνει έσοδα ύψους 1 δισ. ευρώ ετησίως. Τότε οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ εξέδιδαν σωρηδόν καταγγελίες του στυλ «είναι άξιο απορίας, αφενός μεν η κυβέρνηση να αρνείται τη μείωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης με το πρόσχημα της πάταξης του λαθρεμπορίου, αφετέρου δε να αφήνει ανοικτές τις βασικές διόδους δράσης του μεγάλου λαθρεμπορίου καυσίμων...» (19.9.2013). Ο κ. Αλέξης Τσίπρας, από τη μεριά του, υποσχόταν ότι θα «προστατέψουμε το 99% της κοινωνίας... προκειμένου να πληρώσει το 1% που συστηματικά φοροδιαφεύγει και παρανομεί με το λαθρεμπόριο στα καύσιμα...» κ.ά. (22.1.2016).
Τελικώς, μ’ αυτά και μ’ αυτά (δηλαδή με τα ψέματα), ο ΣΥΡΙΖΑ έγινε κυβέρνηση και, αντί να πατάξει το λαθρεμπόριο, μείωσε τους ελέγχους. Το 2014 διενεργήθηκαν 27.365 έλεγχοι και το 2015 μειώθηκαν κατά 67,6% και έφθασαν τους 8.850 («Καθημερινή» 18.19.2016). Ισως πέρυσι να ήταν πολύ απασχολημένοι με την περήφανη διαπραγμάτευση –αυτή με τα πουκάμισα έξω– και δεν είχαν καιρό για καταπολεμήσουν τις παθογένειες της οικονομίας. Ομως το α΄ εξάμηνο του 2016 έγιναν ακόμη λιγότεροι έλεγχοι, δηλαδή 1.702. Με αυτόν τον ρυθμό, ζήτημα είναι αν θα ξεπεράσουν τους 4.000 ολόκληρο το έτος.
Κάποιος μπορεί να σκεφτεί ότι τα αποτελέσματα αυτά οφείλονται στην παροιμιώδη ανικανότητα των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ να χωρίσουν δυο γαϊδουριών άχυρα και δεν είναι πληρωμή κάποιων γραμματίων προς τα μεγάλα συμφέροντα τα οποία τάχαμου κατήγγελλαν. Ερχεται όμως ένα περίεργο νομοσχέδιο στη Βουλή που πρέπει να βάλει ψύλλους στα αυτιά ακόμη και των πιο καλοπροαίρετων. Αυτά που, με χίλια βάσανα και περισσότερες καθυστερήσεις, έκαναν οι «κακοί του δικομματισμού», για τοποθέτηση συστήματος GPS στα βυτιοφόρα, αναβάλλονται μέχρι νεωτέρας υπουργικής απόφασης. Και όλοι ξέρουμε τι σημαίνει στην Ελλάδα «αναβολή». Διαβάζουμε λοιπόν ότι: «Το άρθρο 15 του νομοσχεδίου για την αδειοδότηση επιχειρήσεων ... προβλέπει την έκδοση νέας Κοινής Υπουργικής Απόφασης (έξι!) υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης, Υποδομών, Μεταφορών, Οικονομικών, Ναυτιλίας και Αιγαίου για τον καθορισμό των προδιαγραφών, τη διαδικασία και τους όρους εγκατάστασης GPS, το ακριβές χρονοδιάγραμμα εφαρμογής, στις συγκεκριμένες κατηγορίες βυτιοφόρων και πλωτών εφοδιαστικών μέσων που υπάγονται στη νέα ρύθμιση» («Καθημερινή» 29.11.2016). Φέξε μου και γλίστρησα, δηλαδή. Αυτό που θεσμοθετήθηκε από το 2012, ήταν να τελειώσει πριν από τρία χρόνια, ξεκινά και πάλι από την αρχή.
Κατά τα άλλα, η μάχη κατά της φοροδιαφυγής προχωράει. Υπάρχουν, μάλιστα, ιδέες για «φορολόγηση των αναλήψεων μετρητών... ως δραστικό μέτρο για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής» («Καθημερινή» 28.11.2016). Με τις υγείες μας...
του Πάσχου Μανδραβέλη, "Η Καθημερινή" (εδώ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου